onsdag 19 mars 2014

10 x feminism

Lisa Bjärbo har startat en bloggutmaning som går ut på att skriva om feminism som jag tänkte haka på nu.

Det är en bra grej, för jag vet inte om jag någonsin faktiskt har formulerat vad feminism är för mig. Eller om jag har gjort det så var det väldigt länge sedan i alla fall. Jag har varit feminist sen jag var typ 14 år, så vad feminism är känns för mig fullkomligt självklart. Men here goes.

1. Det här är feminism för mig…
Lika rättigheter. Lika skyldigheter. Lika möjligheter. Vad du har mellan benen ska inte påverka vilken sorts liv du kan leva. Det ska inte påverka hur andra ser på dig och hur andra bemöter dig. Det ska inte påverka hur du bedömer dig själv. Du ska till exempel inte skämmas för ett beteende som anses okej för personer av ett annat kön. Antingen är ett beteende okej för alla, eller för ingen.

Det ska vara vem du är och vad du gör som räknas, inte vilket kön du har. Alla människor ska bedömas lika. Det är DU som ska bestämma vem du är, inte andra.

Och det finns ju fler sätt att vara på än två. Feminism handlar (bland annat) om att frigöra människor från dessa snäva mallar och låta var och en utveckla sig själv, sitt liv och sin personlighet fria från unkna fördomar, normer och ideal.

2. Det här är INTE feminism för mig…
Att påstå att man är för jämställdhet utan att erkänna att kvinnor och kvinnlighet idag värderas lägre än män och manlighet. Att tycka att "kvinnor ska få vara kvinnor och män ska få vara män", att det är "roligt med skillnader mellan könen" etc. För det betyder att man försöker tvinga in folk i en roll utifrån vad de har mellan benen. Kom för fan inte och försök tala om för mig vad kvinnlighet är, eller hur en kvinna är. Låt mig bara få vara som jag är och vill vara,  låt mig leva mitt eget liv så som jag vill leva det.

3. Jag började kalla mig feminist när jag var…
Cirka 14 skulle jag tro. Hade någon sorts politiskt uppvaknande då.

4. Det här tänkte jag om feminismen innan jag själv började inse att jag nog var en del av den…
Hmm jag tänkte nog att det var människor som bara bråkade och såg problem överallt, som letade efter saker som de kunde kalla kvinnoförtryck. Lika lön var jag ju för såklart, men jag tyckte att feminister sysslade med en massa annat strunt också. Det här med utrymme, könsroller, sexism etc, jag hade inte sett igenom det ännu, hade ingen analys. Jag var dåligt påläst helt enkelt. Till mitt försvar så var jag ung.

Men jag KLARAR INTE AV att vuxna människor avfärdar all forskning och statistik på temat ojämställdhet som finns med "Nä men jag tror inte på det där, jag tycker inte att kvinnor är underordnade män". Det är liksom inte en åsikt man kan hålla med om eller inte. Det är fakta. Till att börja med kan du läsa SCB:s På tal om kvinnor och män om du inte tror mig.

5. De vanligaste motargumenten jag stöter på som feminist är…
"Argument" vet jag inte... Det är mest en massa idioti. Oftast folk (män) som hävdar att de "inte ser" någon ojämställdhet. För det dom inte själva drabbas av kan ju såklart inte vara ett problem... Alternativt så tar dessa människor (män) ta upp ett par nackdelar som män stöter på i patriarkatet. Fast det är ju liksom inte heller ett argument mot feminism?

Det är få människor som på allvar argumenterar emot alla människors lika värde. Sen att det känns som ett slag i ansiktet att många vägrar erkänna det förtryck som finns, det är en annan sak. 

6. Det svåraste med att vara feminist tycker jag är…
Det finns nog inget svårt med det faktiskt. Jag kan inte ens föreställa mig att inte vara det. Det måste ju vara mycket jobbigare? Om jag inte hade feminismen skulle jag ju tro att det var mig det var fel på. Jag skulle vara en helt knäckt och bruten människa som inte kunde förstå varför inte jag kan få samma frihet och respekt som människor av manligt kön.

7. Här är en lista på fem av mina främsta feministiska förebilder
Oj vad svårt. Först kunde jag knappt komma på några, sen blev listan alldeles för lång.
  • Linda Skugge har betytt mycket för mig. Hon visade att det gick att vara totalt misslyckad på alla sätt, ful och blyg och inte speciellt begåvad, och ändå överleva och lyckas ganska bra. Dock vet jag inte om jag idag tycker att hon är en så bra förebild. Jag identifierade mig nog mest med henne för att hon verkade må så sjukt dåligt när hon var ung.
  • Gudrun Schyman är fantastisk förstås. För hennes outtröttliga och banbrytande arbete för feminism.
  • Medlemmarna i Pussy Riot. För deras enorma mod.
  • Sjukt många kvinnliga musiker:  Bikini Kill, L7, Poly Styrene, Crucified Barbara, Sahara Hotnights, The Donnas, Joan Jett, Gwen Stefani, Brody Dalle, Hayley Williams, Courtney Love, Tant Strul, Candysuck och många många fler.
    Vill särskilt nämna Skin i Skunk Anansie, för att hon som rasifierad, bisexuell kvinna tar plats på den mansdominerade rockscenen. Och gör det så jävla bra.
    Och Tiger Bell. För att de gör grym musik och alltid lyfter andra tjejer.
    Det finns hur många kvinnliga musiker som helst som förtjänar att nämnas egentligen. Se min Spotify-lista Fittrock för massor av awesomeness :)
  • Malala Yousafzai. För att bli skjuten av talibaner inte hindrade henne från att fortsätta slåss för flickors rätt att få gå i skolan.
Bubblare: Lady Dahmer, Suffragetterna, Anita Sarkeesian, tjejerna bakom Grrrl Collection, tjejerna bakom Rummet, Kawa Zolfagary, Genusfotografen, personerna bakom sidan Supersnippan på Facebook, Nina Björk...
Fan vad många fantastiska feminister det finns, nu blev jag helt exalterad här! :D

8. Den viktigaste feministiska frågan för mig är…
Åh herregud. Nej det går inte att plocka ut en specifik fråga, allt hänger ihop.

Eller våld mot kvinnor är ju en stor sak såklart, men det betyder ju inte att jag är nöjd när kvinnor slipper bli utsatta för sexuellt våld liksom... Det finns så mycket mer som hindrar oss i vardagen. Sexism. Könsroller. Dubbelbestraffning. Och så vidare.

Helt enkelt detta att kvinnor och kvinnlighet alltid ses som lite sämre än män och manlighet.

9. Så syns feminismen i min vardag
Jag försöker lyfta andra kvinnor och ta diskussioner om skeva könsroller, diskriminering och andra feministiska frågor. Både med folk i min direkta närhet och folk jag inte känner jättebra. Och med totala främlingar på internetz.

10. Här är tre skitbra boktips som på ett eller annat sätt handlar om feminism
Jag har svårt att komma på några på rakt arm. När jag just hade blivit feminist läste jag ju ALLT, men nu är det lite svårt att komma ihåg alla dessa böcker och vilka som har betytt mest. Det fanns en del självklara, typ X-märkt, Under det rosa täcket, Bimbobakslaget, Fittstim osv. Nu för tiden läser jag mest bloggar om feminism.

Men boktips då.
  • Om man är tonåring kanske man tycker att Lilla ångestboken (eller annan av Linda Skugge) är bra. Fast fan vad jag känner mig gammal som skriver den :/ Det har säkert kommit ut massor av feministiskt litteratur riktad till unga tjejer sedan dess, men jag är ju inte målgruppen för dessa böcker längre så jag har ingen koll. Jag läser tyvärr knappt några feministiska böcker nu för tiden.

Ni får några bloggar också förresten.
  • Lady Dahmer och Fanny Åströms bloggar tycker jag är bra. De ger mycket både för nybörjaren och den som har varit feminist lite längre. 
  • Grrrl Collection är en bra blogg för den som är intresserad av musik och vill hitta lite grymma kvinnor att inspireras av.


Så, nu är det här inlägget slut! Fan vad roligt det var att skriva om feminism :D Nu hoppas jag att så många som möjligt hakar på den här utmaningen. (Och skriv då för helvete inget om kroppshår eller att man visst får sminka sig som feminist för då får jag psykbryt (hur uttjatat?!)! Nej jag skoja, skriv vad ni vill.) Puss.

Och killar, jag förväntar mig, nej KRÄVER, att ni också kommer med i kampen för ett jämställt samhälle. En schysst organisation som riktar sig till män är Män för jämställdhet.

http://instagram.com/p/dcGiQvmMm0/#

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar