söndag 19 augusti 2012

Göran Greiders kattdikter är tråkiga

Läste Katterna kommer in från mörkret av Göran Greider för ett tag sen. Inte så bra.

Han är bra på att blanda ”stort och litet”, Göran Greider. Det funkar speciellt bra i de politiska dikterna. När man skriver om stora saker så kan det behövas någon konkret detalj, det gör att läsaren lättare tar till sig dikten.

Men ofta tycker jag att Greider går till överdrift i ”småttigheten”, dikterna om katterna är till exempel helt ointressanta. Det hände ofta att jag bara tänkte ”jaha” när jag hade läst någon dikt och ärligt talat orkade jag inte ens läsa ut boken.

Men den här två dikten fastnade jag i alla fall för.


Stol

Lagade en trasig stol,
blev glad.
Gav mig sedan
på en trasig känsla.
Hade inte verktygen,
materialet, inte
ens minnet av hur
den en gång
stod så stadigt.



Har du tips på bra poeter eller skriver du själv poesi? Maila gärna mig! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar