tisdag 9 juni 2015

Malcolm X

Jag har läst Malcolm X självbiografi och från början till slut tyckte jag faktiskt att han verkar ha varit en ganska osympatisk person. Han var rejält självgod och hade riktigt dålig kvinnosyn. Trots att han var extremt intelligent, och det han gjorde för de svarta i USA var fantastiskt, så kan jag inte riktigt se upp till en person som föraktar kvinnor så pass som han gjorde. Jag tycker nästan att det är förvånande att han än idag kan vara så stor som han är. Men så är det väl med alla Stora Män antar jag. Folk beundrar dem för deras arbete och vill gärna lyfta fram dem som förebilder på alla plan, trots att de privat kan ha varit vidriga.

Det är svårt att förstå hur någon kan ha så revolutionerande tankar om rasism och relationen mellan svarta och vita, och samtidigt vara en sådan total mansgris. Men samma fenomen, samma ignorans, blindhet och oförmåga att se andras situation, ser man ju å andra sidan hela tiden hos olika privilegierade grupper gentemot de underordnade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar