lördag 8 december 2012

Jag är trött på dumma, äckliga män

Har kollat lite på Sons of Anarchy, har hört från flera att den ska vara bra. Men jag tror inte att jag gillar den faktiskt. Har bara sett sju avsnitt men ändå. Jag känner att jag är trött på skildringar av dumma, äckliga män. På film, i serier och i litteratur. Eller snarare, jag är trött på glorifierandet av dumma, äckliga män. Det märks att Sons of Anarchy är gjord av män för män och att män som kollar ska tänka "Fan vad coolt" och inte "Fan vilka dryga as".

Mäns blick, mäns villkor, överallt.

Som i Big Bang Theory. Visst, den serien gillar jag ändå, har precis kollat klart fjärde säsongen nu. Men jag blev så jävla sur när Penny blev tvungen att be Howard om ursäkt för att hon hade sagt till på skarpen, en gång för alla, när det gäller hans sexuella ofredanden. Då var hon kall och hjärtlös och han har faktiskt känslor! Som om det skulle vara ok att bete sig som han gör, som om det vore nåt som hon skulle behöva stå ut med och skratta bort varje gång. Eller hur jävla skumt Raj betedde sig när Leonard blev tillsammans med hans syrra. Skitkul med hederskultur, verkligen. Not.

I Sons of Anarchy lackade jag nog mest när Clay utnyttjar Cherry, men det sedan är hon som får skulden för allt, fast hon inte ens ville från början. Hon blir misshandlad och uppläxad av Clays fru, fast det är han som har betett sig som ett svin. Helt sjukt hur de behandlar henne alltså, jag sitter bara och gapar.

Och vad säger ni nu, jomen det finns faktiskt serier som utgår från tjejer också, kolla bara på Girls och Sex and the city och öh... ja dom. Jaha. Var det allt liksom? Till skillnad från massan av populärkultur som utgår från män och deras liv och villkor. I tusen olika genres. För när det gäller "tjejkultur" finns det fan inte mycket att välja på.

Det var därför jag inte gillade Californication heller, kan inte engagera mig över huvud taget när det är nåt jävla asshole i huvudrollen.

2 kommentarer:

  1. En sak som jag stör mig fruktansvärt mycket på i Big Bang Theory är det avsnitt när Leonard och Penny går på en "kompisdejt" - dvs de har inga intentioner att det ska bli något mer (ursäkta om jag spoilar något här). Leonard påpekar gång på gång att han inte tänker göra de klassiska dejt-sakerna, ex. betala för mat och film, eftersom den enda orsaken till att han gjort sådant tidigare för Penny var för att han ville ligga med henne. Detta upprepas gång på gång som någon typ av komisk poäng. Jag tycker att det är väldigt lustigt att Leonard framställs som en sån reko kille som har haft så mycket känslor för Penny när det på något vis bara sammanfattas med ett "jag var bara snäll för att jag ville ligga". Det blir väldigt mycket "dumma, äckliga män" för min del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja herregud ja. Egentligen är de alla svin, mer eller mindre. Big Bang Theory var kul i typ två säsonger, men de hade liksom inget mer att komma med efter det, och det känns som att sexismen har blivit värre... men jag vet inte. Fattar inte att jag fortfarande kollar på den o_O Ska sluta så fort jag är klar med säsong 5! Tack och lov så har jag fått lite serie-tips från mina vänner, så jag borde kunna hitta nåt bättre att kolla på. Och snart så börjar Girls säsong 2!! :D

      Radera