onsdag 21 november 2012

Ingen kvinna ska behöva dö som Savita

Nu kommer folk tycka att jag är helt naiv, aningslös och har noll koll men.... Jag visste inte att abort är olagligt på Irland!! JA, jag vet att det är ett katolskt land och så, jag tänkte väl att aborträtten skulle vara mer restriktiv än i Sverige, kanske att man bara kan göra abort fram till vecka 8 eller någonting sånt... Men det föll mig inte ens in att det kunde vara olagligt. I ett EU-land. År 2012.

Och så läste jag häromdan att en kvinna dött på grund av att hon förvägrades abort. Savita Halappanavar blev bara 31 år. Hon jobbade som tandläkare och kom från Indien.

Alltså... Hon dog. På Irland. 2012. För att hon inte fick göra abort. Jag finner inte ord. Det är så fruktansvärt.

Medmänniskor, upp till kamp! För att ingen kvinna ska behöva dö som Savita. Inte en enda. Inte på Irland. Och inte någon annanstans heller.

Bild från The Guardian http://www.guardian.co.uk/world/2012/nov/14/ireland-abortion-law-woman-death

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar