måndag 2 maj 2011

Stockholm är inte till salu!

Igår, den 1:a maj, demonstrerade jag med Vänsterpartiet i Stockholm under parollen "Allas rätt till välfärd". Vänsterpartiet verkar numera vara det enda etablerade partiet som är emot utförsäljningar av välfärden, en fråga som jag tycker är jätteviktig.

För det första tycker jag att det är sjukt att skattepengar går ner i rika företagsägares fickor istället för till välfärden. Varje skattekrona borde gå till välfärden, och eventuella överskott borde gå tillbaka in i verksamheten!
För det andra vet vi att det leder till snedfördelning när man släpper lös vinstintressen inom välfärden. Företagarna kommer nämligen inte att etablera sig där behovet är som störst, utan där de kan tjäna mest pengar.

Vänsterpartiet presenterade sin skuggbudget idag, och jag tycker att Ulla Andersson, partiets ekonomiska talesperson, är klockren när hon motiverar varför rut-avdraget ska avskaffas. Vi kan välja att subventionera städhjälp för de rika, eller så kan vi använda pengarna i välfärden, där de kommer alla till del. Jag tycker att det valet är rätt självklart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar